WEKO3
アイテム
在学時の成績および期末試験点数と柔道整復師国家試験の合否および点数との関連 : 専門学校における国家試験受験者を対象とした調査
https://nittaidai.repo.nii.ac.jp/records/2000768
https://nittaidai.repo.nii.ac.jp/records/20007685f64e298-90dd-4c8e-bc60-b4e1ef4c376a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-08-29 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 在学時の成績および期末試験点数と柔道整復師国家試験の合否および点数との関連 : 専門学校における国家試験受験者を対象とした調査 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Relationship between school grades average, term-end examination average score, and national examination pass/fail and score for judo-therapists in the vocational school | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | national examination for judo-therapist | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | vocational school | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | school grades | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | term-end examination score | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 柔道整復師国家試験 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 専門学校 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 成績 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 期末試験点数 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
吉田, 裕輝
× 吉田, 裕輝× 園部, 英貴× 菱沼, 良平× 熊谷, 将史× 立花, 要× 又吉, 啓太× 服部, 辰広 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In recent years, the pass rate of the national examination for judo-therapists has decreased in comparison with the past, therefore it is thought that supplementary lessons at the school for the national examination are necessary. The teacher with the education experience can recognize whether a student passes a national examination subjectively, but it is difficult to introduce the sense into each student’s instruction. Therefore, it is important to analyze the result of the national examination from the test score at school to show a student needs the instruction for the national examination objectively. Then, we analyzed the relationship between the test scores at the school and national examination score using the 150 graduates at the A vocational school for ju-do-therapists who took the national examination (25th to 31st) for seven years from 2017 to 2023. The results revealed that the national examination’s general question score had a higher correlation with the term-end ex-amination score than the school grades. In addition, a positive correlation was detected between the required questions (30 questions) and the general questions of the national examination from 2017 to 2019, however, the significant correlation was very weak after 2020 when the number of required questions turned to 50 questions. The term-end examination scores of a repeating the same grade experienced student and the national examination unsuccessful applicant were lower in comparison with the other students. The students who graduated from a university got higher scores in the term-end examination of first grade than the students who graduated only a high school, however, the significant difference was not recognized in second and third grade. Moreover, the national examination score did not differ by educational background. These analyses were able to show the students who especially need supplementary lessons for national examination, but it was suggested that the analysis according to each subject and the investigation including the character of student might be necessary to apply it to the instruction to individual students. | |||||
言語 | en | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 近年,柔道整復師国家試験の合格率は以前に比べ低下しており,国家試験対策の必要性は益々高まっている。国家試験に合格できそうか否かは,教育経験のある教員であればある程度主観的にとらえることはできるが,個々の学生への指導にその感覚を導入することは難しい。したがって,在学中の試験点数から国家試験の結果を分析し,国家試験に向けて特に指導を行うべき学生を客観的に示すことが重要である。そこで本研究では,2017から2023年の7年間に国家試験(第25から31回)を受験したA専門学校の柔道整復師養成課程の卒業生150名を分析対象とし,在学中の試験点数と国家試験の点数との関連を分析した。その結果,成績より期末試験点数の方が国家試験一般問題の点数との相関が高いことが明らかとなった。また,第25から27回国家試験(必修出題数が30問)では必修問題の点数と一般問題の点数に正の相関がみられたが,第28回以降(必修出題数が50問)では非常に低かった。留年経験者および国家試験不合格者は,そうでなかった者に比べて期末試験点数が有意に低いことが明らかとなった。大卒者は高卒者に比べ,1年次期末試験点数は有意に高いが,2・3年次では有意差は認められなかった。さらに国家試験点数は学歴による差は認められなかった。これらの分析により,客観的に国家試験対策を重点的に行うべき対象学生を示せたことは大きな意義があったと考える。しかし,個々の学生への学習指導へ応用していくには,科目別,学生の性格特性などを踏まえた実践が必要であると考える。 | |||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 日本体育大学紀要 en : Bulletin of Nippon Sport Science University 巻 53, p. 1065-1080, 発行日 2024 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 0285-0613 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00194152 | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 498.14 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本体育大学 | |||||
言語 | ja | |||||
原稿種別 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 原著論文 | |||||
言語 | ja |