ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 日本体育大学大学院教育学研究科紀要
  3. 8巻 (2025.3)

中学校国語科の物語創作における題材設定の方法 : 田丸式メソッドによるワークシートを活用して

https://doi.org/10.69204/0002000833
https://doi.org/10.69204/0002000833
b8c1986f-cc24-483e-b703-fde46c9c9e47
名前 / ファイル ライセンス アクション
BGSE-8-1001-1019.pdf BGSE-8-1001-1019.pdf (991 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-11-15
タイトル
タイトル 中学校国語科の物語創作における題材設定の方法 : 田丸式メソッドによるワークシートを活用して
言語 ja
タイトル
タイトル How to choose a topic for story creation in junior high school Japanese language classes : using worksheets based on the Tamaru method
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 物語創作
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 題材設定
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 田丸式メソッド
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 story creation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 subject setting
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Tamaru method
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.69204/0002000833
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 廿樂, 裕貴

× 廿樂, 裕貴

WEKO 8695

ja 廿樂, 裕貴

en Tsuzura, Yuki

ja-Kana ツヅラ, ユウキ


Search repository
杉本, 直美

× 杉本, 直美

WEKO 8120
e-Rad_Researcher 40562450

ja 杉本, 直美

en Sugimoto, Naomi

ja-Kana スギモト, ナオミ


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、中学校国語科の物語創作における、題材設定時の指導方法を提案することを目的とした。具体的には、言葉と言葉を組み合わせることで物語の題材を設定する田丸式メソッドのワークシートを活用して、中学生が実際に物語の題材を設定し、物語を創作できるかどうかを、授業を通して検証、考察した。
その結果、言葉と言葉を組み合わせて物語の題材を設定する田丸式メソッドのワークシート及び田丸式メソッドに第一著者が改良を加えたワークシートが、学習者が題材を設定する上で有効であることが確認できた。また、この題材設定の方法を用いることで、調査対象の91.0%の学習者が物語の構成要素である「複数の出来事」、「出来事を意味づける時間の流れ」及び「登場人物の変容」を含んだ文章を書き、実際の文章が物語文であることも確認できた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study proposes a teaching method for establishing themes in story creation in junior high school Japanese language classes. Specifically, using the Tamaru Method worksheet, which sets the theme of a story by combining words, we verified and considered whether junior high school students could set the theme of a story and create a story.
In this study, we confirmed that the Tamaru Method worksheet—which sets the theme of a story by combining words—and the Tamaru Method worksheet, which the author improved, are effective in helping students set themes. We also confirmed that by using the method of setting the theme in this study, 91.0% of students were able to establish the components of a story: “multiple events,” “the flow of time that gives meaning to the events,” and “the transformation of characters.”
言語 en
bibliographic_information ja : 日本体育大学大学院教育学研究科紀要
en : Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University

巻 8, p. 1001-1019, 発行日 2025-03-31
item_10002_source_id_30
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2433-8656
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 日本体育大学大学院教育学研究科
言語 ja
原稿種別
内容記述タイプ Other
内容記述 原著論文
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-11-15 02:09:45.991698
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3