WEKO3
アイテム
小学校高学年の児童を対象としたフライングディスクを用いたゴール型教材に関する研究 : 空間の活用に関する児童のゲームパフォーマンスに着目して
https://doi.org/10.69204/0002000001
https://doi.org/10.69204/00020000013482e489-0980-4325-9518-a88ef3288e89
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-08-21 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学校高学年の児童を対象としたフライングディスクを用いたゴール型教材に関する研究 : 空間の活用に関する児童のゲームパフォーマンスに着目して | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A study on invasion game using flying discs for upper grade elementary school students : in terms of game performance regarding the space utilization on/off the ball | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フライングディスク | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アルティメット | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 空間の活用 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 空間認知力 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | flying disc | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ultimate | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | utilization of space | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | spatial awareness | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.69204/0002000001 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
富永, 智樹
× 富永, 智樹× 奥村, 拓朗× 竹内, 孝文× 近藤, 智靖 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,小学校高学年の児童を対象にディスクを用いた空間の活用に関するゴール型の学習を行い,その効果をゲームパフォーマンスの観点から明らかにすることを目的とした。方法はゲーム中の動きを評価する評価基準を作成し,ゲームパフォーマンスに関する調査を行った。結果は以下の通りである。 1)ゲーム中の意思決定は,向上が確認された。 2)技能発揮は,成功率の向上が確認された。とりわけ,シュート場面における空間プレーの技能発揮は,投げ手で7割以上,受け手で9割以上と高い成功率が確認された。 3)空間プレーは,1時間目のゲームから投げ手が意図しない空間プレーが確認された。また,試行数と出現率の増加が確認された。 4)空間パスの試行位置は,フロントコートから行われた空間パスが増加した。 5)成功した空間プレーは,投げ手と受け手のコンビネーションによる空間プレーの成功が増加した。 本実践においては,ディスクの滞空時間の長さや特殊な動き方をするという教具の特性を基盤としながら,ドリル・タスク教材の継続的な実施,学習内容に対応した授業者からの指導といった工夫によって児童が成功体験を蓄積することで,空間の活用に関するゲームパフォーマンスの向上に効果がある可能性が示唆された。 一連の研究を通して,フライングディスクを用いたゴール型の学習は,空間の活用を含むゲームパフォーマンスの向上に効果がある可能性が示唆された。 |
|||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study aims to reveal the effectiveness of the invasion game with ultimate frisbee for 5th- grade elementary school students regarding game performance of space utilization on/off the ball. We created game performance criteria and assessed their game performance in physical education (PE) classes. Consequently, the following five points were revealed; 1)The decision making in the game will improve during the unit. 2)The success rate of skill execution improved. Particularly, in shooting scenes, it was identified that skill execution in using spaces had a high success rate, with more than 70% for the thrower and more than 90% for the receiver. 3)The utilizatione of space from 1st class in the unit. Moreover, an increase in the number of trials and appearance rate was identified. 4)An increased use of space passes from the front court was assessed. 5)An increased success was identified in using space during play with a combination of thrower and receiver. |
|||||
言語 | en | |||||
bibliographic_information |
ja : 日本体育大学大学院教育学研究科紀要 en : Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University 巻 6, 号 2, p. 25-41, 発行日 2023-03-31 |
|||||
item_10002_source_id_30 | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 2433-8656 | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 375.492 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本体育大学大学院教育学研究科 | |||||
言語 | ja | |||||
原稿種別 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 原著論文 | |||||
言語 | ja |