@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:02000005, author = {池野, 範男 and Ikeno, Norio and 笠井, 利恵 and Kasai, Rie and 山根, 悠平 and Yamane, Yuhei}, issue = {2}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Mar}, note = {本共同研究の目的は,問いの提出による子どもの思考の深化によって,保育における子どもの発達と深い学びを新たに見つけ出すことにある。そのために,学校教育においてよく使われる授業研究の方法を,保育所・幼稚園の活動分析に適用する。これまで連続して示してきた3編の先行共同研究論文では,研究の目的を説明し,保育の領域「人間関係」,「環境」,「健康」の3つの領域から,DVDに収録された代表的な活動事例を,授業研究という研究方法を用いて分析した。その分析では,活動をいくつかの部分で構成し,各活動構成の構造を究明した。保育の実際場面の活動を授業研究・分析の方法に基づき解明すると,子どもたちの発言や行動の深い学びを見つけることができることを示した。 この結果から,学校教育の授業研究を保育所・幼稚園という保育における活動分析に適用することができ,また,保育の活動における子どもの学びを取り出すことができることを明らかにした。, The purpose of this joint research is to newly identify the development and the depth of learning of children in childcare by deepening their thinking through the submission of questions. For this purpose, the authors apply the lesson study method, commonly employed in school education, to the activity analysis of daycares and kindergartens, In the previous three reports of this joint research, authors explained the purpose of research and used the lesson study method in the three areas of childcare, “human relationship,” “environment,” and “health,” to perform an analysis of representative activities in these areas recorded on DVDs. In the analysis, authors viewed the activities to be composed of multiple constituents, and identified the structure of individual constituents. This demonstrated that the examination of activities in childcare practice using the lesson study/analysis method allows us to identify the deep learning in children’s words and actions. These results demonstrated that the lesson study method used in school education can be applied to activity analysis in childcare at daycares and kindergartens, and extract children’s learning in childcare practice., 研究ノート}, pages = {83--90}, title = {保育所・幼稚園における活動分析研究の総括 : 授業研究方法の意義}, volume = {6}, year = {2023}, yomi = {イケノ, ノリオ and カサイ, リエ and ヤマネ, ユウヘイ} }