@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:02000002, author = {上村, 礼子 and Kamimura, Reiko and 山根, 悠平 and Yamane, Yuhei and 稲田, 結美 and Inada, Yumi}, issue = {2}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Mar}, note = {本研究は,高等学校の化学実験における理論値と実測値を示すことで,探究につながる疑問が生徒に生じるかどうかを明らかにすることを目的とした。この目的を達成するために,高等学校第1学年の生徒を対象にして調査問題を実施し,生徒の記述を探究につながる疑問になっているかどうかという観点で分析した。調査問題は理論値と実測値を示した問題1「銅の酸化についての定比例の法則」,問題2「炭酸水素ナトリウムと塩酸の反応に関する質量保存の法則」と,理論値と実測値を示さない問題3「ヨウ化カリウム水溶液の電気分解」の3問とした。この3つの調査問題では共通する設問として「結果から「疑問」に感じたことを書きましょう。」を設定し,生徒が自由記述で回答する方式とした。調査の結果,理論値と実測値を示した問題1と問題2では,問題3と比べて探究につながる疑問となっている生徒の記述が顕著に多く現れた。このことから,理論値と実測値を示すことで,探究につながる疑問が生徒に生じやすくなることが示唆された。, This study aimed to determine whether the theoretical and actual values from high school chemistry experiments can be utilized to raise questions that lead to inquiry. To achieve this purpose, we conducted a survey of students in the first grade of high school and analyzed them from the perspective of determining whether the students’ descriptions were questions that led to an inquiry. The survey consisted of three questions: Problem 1: “Law of definite proportionality for oxidation of copper,” Problem 2: “Law of conservation of mass for the reaction between sodium bicarbonate and hydrochloric acid,” and Problem 3: “Electrolysis of potassium iodide aqueous solution,” which did not display theoretical and actual measured values. As one of the common questions in these three survey questions, students responded to “Let’s write what you feel is a question from the results” by providing a free description. Following the survey, Problems 1 and 2, which displayed theoretical and actual values, revealed significantly more student descriptions of inquiry-provoking questions than Problem 3. These results suggest that students are more likely to engage in exploratory inquiry when theoretical and actual values are presented., 原著論文}, pages = {42--52}, title = {実験結果の理論値と実測値の提示によって高校生に疑問が生じるか}, volume = {6}, year = {2023}, yomi = {カミムラ, レイコ and ヤマネ, ユウヘイ and イナダ, ユミ} }