@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001867, author = {中澤, 翔 and Nakazawa, Sho and 杉田, 正明 and Sugita, Masaaki and 横山, 順一 and Yokoyama, Junichi and 崎田, 嘉寛 and Sakita, Yoshihiro}, journal = {日本体育大学紀要, Bulletin of Nippon Sport Science University}, month = {}, note = {The purpose of this study was to examine how managers and coaches conceive training methods for university long-distance running. Analysis of the results of a survey for 13 university long-distance running managers and coaches reveals that (1) the managers and coaches of teams with high competi-tion records set greater running distance (2) and incorporated more interval runs during training than managers and coaches of teams with low competition records. (3) Furthermore, such managers and coaches grasped that highly competitive athletes can expect to improve their record by incorporating more interval runs into their training routines. The aforementioned results indicate that university long-distance running managers and coaches had different conceptions of training depending on the competition level of the team they were coaching. Therefore, managers and coaches need to plan phased training routines based on the competition level of the target athletes and teams., 本研究は,大学長距離走の指導者を対象に,トレーニング法に対する考え方について調査す ることを目的とした。大学男子長距離走の指導者13名の質問紙を分析した結果,(1)競技記録が良い チームの指導者ほどトレーニングにおける走行距離が多かった。(2)競技レベルが高いチームの指導者は,競技レベルが低いチームの指導者よりもインターバル走の頻度を多くトレーニングに組み込んでいた。(3) 長距離走の指導者は,競技レベルの高い選手にはインターバル走によって競技記録向上が期待できることを把握していた。以上の結果から,大学長距離走の指導者は,指導しているチームの競技レベルの違いによってトレーニングに対する考え方が異なっていた。指導者は,対象となる選手・チームの競技レベルに配慮しながら段階的なトレーニングを計画する必要がある。, 原著論文}, pages = {1071--1077}, title = {大学長距離走の指導者におけるトレーニング計画の立案方法}, volume = {51}, year = {2022}, yomi = {ナカザワ, ショウ and スギタ, マサアキ and ヨコヤマ, ジュンイチ and サキタ, ヨシヒロ} }