@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001859, author = {竹内, 孝文 and Takeuchi, Takafumi and 奥村, 拓朗 and Okumura, Takuro and 伊藤, 雅広 and Ito, Masahiro and 雲財, 寛 and Unzai, Hiroshi and 近藤, 智靖 and Kondoh, Tomoyasu}, issue = {1}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Sep}, note = {本研究は,体育科模擬授業に関する研究動向を整理することを目的とした。そこで,教員養成段階の体育科模擬授業の研究で扱われている「リフレクション」に着目し,12編の論文を対象にシステマティックレビューを実施した。12編の論文を対象に①リフレクションの対象は何か,②研究方法は何か,③体育科模擬授業後のリフレクションの手立ては何か,という観点から分析した。 その結果,リフレクションの対象については「実践を対象とした行為についてのリフレクション」が多数を占めていた。②研究方法ではすべての研究が質的研究であった。③リフレクションの手立てについては「リフレクションシート」と「反省会」が多数を占めていた。, This study aims to explore research trends on the physical education teaching trials. Therefor focused on the “Reflection” in teacher training course and systematically reviewing was conducted covering twelve articles. Twelve articles on the physical education teaching trials were analyzed in terms of (1) what is the concept of reflection, (2) what kind of research methods are applied for the studies, and (3) what kind of reflective strategies are used after the physical education teaching trials. The results revealed that (1) concept of reflection in most studies concerned “reflection on action in self-practices,” (2) qualitative research was applied for all researches, and (3) reflective strategies in most studies concerned "reflection seats" and "discussion"., 研究ノート}, pages = {41--53}, title = {体育科模擬授業に関する研究動向の分析 : 教員養成段階における「リフレクション」に着目して}, volume = {5}, year = {2021}, yomi = {タケウチ, タカフミ and オクムラ, タクロウ and イトウ, マサヒロ and ウンザイ, ヒロシ and コンドウ, トモヤス} }