@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001857, author = {齊藤, るみ and Saito, Rumi and 石井, 雅幸 and Ishii, Masayuki and 雲財, 寛 and Unzai, Hiroshi and 稲田, 結美 and Inada, Yumi and 角屋, 重樹 and Kadoya, Shigeki}, issue = {1}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Sep}, note = {本研究の目的は,給食の時間に身に付けさせたい指導の目標を,因子論的に分析することから,構成する目標項目を特定することとそれらを類型化することである。このため,学校給食によって,目指す子供の姿を設定し,まず,給食の時間に身に付けさせるべき指導の目標を構成する目標項目を措定し,因子論的に分析することから,指導目標の構造を明確にするという方法を用いた。具体的には,指導目標に関して身に付けさせることの大切さという視点から5件法で判断させる質問紙調査を教員養成課程の大学生(87名)を対象に実施した。その結果,給食の時間における指導の目標として,「食品,栄養に関する事項」「食べ方に関する事項」「食事の社会的側面に関する事項」の3群,14項目が抽出できた。, The purpose of this study is to identify the constituent goal items and to categorize them by factorically analyzing the teaching goals that one wants to acquire during lunch time. For this reason, school lunch sets the desired child's appearance, first determines the target items that make up the guidance goals that should be acquired during the lunch time, and analyzes them factorically. The method of clarifying the structure was used. Specifically, we conducted a questionnaire survey of 87 students in the teacher training course to make decisions using the five-point method from the perspective of the importance of learning about teaching goals. As a result, 14 items in 3 groups of "matters related to food and nutrition", "matters related to how to eat", and "matters related to social aspects of meals" could be extracted as the goals of guidance during lunch time., 原著論文}, pages = {17--26}, title = {学校給食の時間における指導目標の因子論的分析}, volume = {5}, year = {2021}, yomi = {サイトウ, ルミ and イシイ, マサユキ and ウンザイ, ヒロシ and イナダ, ユミ and カドヤ, シゲキ} }