@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001856, author = {田口, 紘子 and Taguchi, Hiroko and 杉原, 薫 and Sugihara, Kaoru and 佐藤, 宏之 and Sato, Hiroyuki and 新名, 隆志 and Niina, Takashi}, issue = {1}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Sep}, note = {本稿では戦争体験を中心に展開してきた日本における平和教育の変遷を概観し、学習者による戦争体験の活用の可能性と留意点を米国の歴史教育研究の成果の1つである「歴史を学ぶ際に期待される行動と目的の組み合わせ(スタンス)」を参考にして整理し、戦争体験の活用の射程を示した。戦争体験は様々な形で活用することが可能であるが、学習者が戦争体験の継承者となるだけでなく、平和形成の当事者となれるよう現代の公的議論に寄与する戦争体験の活用を考えていくことが必要であることが明らかとなった。, This paper gives an overview of the transition of peace education in Japan, which deal with war experiences, and shows the possibilities of utilizing the experience of war. At that time, referring to "the combinations of purpose and practice in learning history", which is one of the results of history education research in the United States, it was shown that the possibilities and points to keep in mind for learners when utilize the war experience. Although war experiences can be used in various ways, the use of the war experience contributes to modern public debate so that learners can not only be the inheritors of the war experience but also be peacemakers., 本研究は、JSPS科研費 JP19H01681による研究成果の一部である。, 原著論文}, pages = {1--15}, title = {「戦争体験」を活用した平和形成主体育成の可能性 : 「歴史を学ぶ際に期待される行動と目的の組み合わせ」に着目して}, volume = {5}, year = {2021}, yomi = {タグチ, ヒロコ and スギハラ, カオル and サトウ, ヒロユキ and ニイナ, タカシ} }