@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001853, author = {馬場, 進一郎 and Baba, Shinichiro and 市川, 優一郎 and Ichikawa, Yuichiro and 高荷, 英久 and Takani, Hidehisa and 木下, 佳子 and Kinoshita, Yoshiko and 牛來, 明日香 and Gorai, Asuka and 阿部, 征大 and Abe, Yukihiro}, journal = {日本体育大学紀要, Bulletin of Nippon Sport Science University}, month = {}, note = {The activity program at the Sport Science University practical training camp consisted of six courses, combining three of a possible seven different types of outdoor activities established with an educational intent. The training participants selected and participated in one of these courses. The purpose of this study was to determine how activity program experiences at the university practical training camp impact one’s psychological state and subjective evaluation, and to clarify the characteristics of the effects obtained from participating in the activity program. The research was intended to be useful for future programing. Test subjects consisted of 633 university students who participated in practical training camp. The survey measured the State Self-esteem scale, PANAS, and subjective psychological state (self-efficacy, depression, and interpersonal relationships) of the test subjects before and after the practical training. At the end of each activity program, five subjective evaluation (i.e., aggressiveness, sense of enjoy­ment, satisfaction, sense of accomplishment, and positive effects) were examined using a Visual Analogue Scale (VAS). Post-training results showed increased self-esteem, positive emotions, self-efficacy, interpersonal relationships, and decreased depression. There were no significant differences between the six activity program courses, and the course program produced equivalent psychological changes for all course participants. Subjective evaluation at the end of each program were high for those who experienced the adventure program, followed by the field game and mallet golf programs, which received high grades for their challenges and problem-solving elements. Nature-based programs tended to receive lower grades than challenge-type programs. The courses were established by combining different elements considering the program characteristics, and it was evident that the activity program did not change the Subjective Feelings, irrespective of the course participated in., 体育大学キャンプ実習における活動プログラムは,教育的な意図のもとに設定された野外活動7種目から3種目ずつを組み合わせた6コースで展開される。実習生はそのなかから希望する1コースを選択し参加する。 本研究の目的は,大学キャンプ実習における活動プログラムの体験が,心理状態や主観的評価に与える影響を見出し,参加した活動プログラムから得られる効果の特性を明らかにすることで,今後のプログラミングに役立てようとするものである。 対象はキャンプ実習に参加した大学生,633名である。 調査は実習前と後に,状態自尊感情尺度,PANAS,主観的心理状態(自己効力感,抑うつ感,対人関係の3項目)を測定した。各活動プログラム終了時には,主観的評価(積極性,楽しさ,満足度,達成感,肯定的効果)5項目について,Visual Analogue Scale: VASを用いて調査した。 結果,実習後の心理的変化では,「状態自尊感情」,「ポジティブ感情」,「自己効力感」,「対人関係力」が上昇し,「抑うつ感」は低下した。 活動プログラムの6コース間に大きな相違は認められず,コースプログラムはどのコースの参加者にも同等の心理的変化をもたらすことがわかった。 各プログラム終了時における主観的評価は,「冒険」プログラム体験者が高く,次いで「フィールドゲーム」,「マレットゴルフ」で,チャレンジや課題解決の要素が入ったプログラムへの評価が高かった。自然をベースにしたプログラムは,チャレンジ型プログラムに比べ低くなる傾向が示された。 活動プログラムは,プログラム特性を考慮し異なる要素を組み合わせてコース設定することで,どのコースに参加したとしても主観的感情は変わらないことが明らかにされた。, 原著論文}, pages = {1057--1069}, title = {体育大学キャンプ実習における活動プログラムが参加者への主観的感情に与える効果}, volume = {51}, year = {2022}, yomi = {ババ, シンイチロウ and イチカワ, ユウイチロウ and タカニ, ヒデヒサ and キノシタ, ヨシコ and ゴライ, アスカ and アベ, ユキヒロ} }