@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001837, author = {眞所, 佳代 and Madokoro, Kayo}, issue = {2}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は,境界教育学の理論を援用し,日本の社会科における多文化教育の到達点と課題を明らかにすることである。先行研究を検討することにより,日本の社会科における多文化教育研究の課題のうち,自文化中心主義に無自覚であるという問題に着目し,この問題が学会で注目された2010年代以降における取り扱い方とその課題を明らかにし,境界教育学の理論によって差異とその権力関係を可視化しうることを明らかにする。そして,それが授業の担い手である教師の実践を促すものであることを主張する。, The purpose of this paper is to clarify the goals and challenges of multicultural education in Japanese social studies by border pedagogy. From previous research, it is focused on the problem of being unaware of self-cultural centricity among the issues of multicultural education research in Japanese social studies education, and clarified that differences and their power relationships can be visualized by border pedagogy. This study argues that it encourages the practice of teachers who are responsible for the lessons, 原著論文}, pages = {361--375}, title = {日本の社会科教育における多文化教育の課題 : 先行研究の分析を通して}, volume = {4}, year = {2021}, yomi = {マドコロ, カヨ} }