@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001830, author = {猪瀬, 武則 and Inose, Takenori}, issue = {2}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Mar}, note = {社会科の目標である「社会認識を通して市民的資質を育成する」ことを資質能力として検討し,その意義と課題を考察した。課題は,社会認識と公民的資質の統一的育成,市民社会論,パトリオティズム,エージェンシー(行為主体性)である。それらをふまえ,新たなる資質として,世界市民的資質へ拡張の可能性と感情の定位(組み込み)について論じた。, This paper examines the goal of social studies, "to develop citizenship through social cognition," as a qualitative ability and discusses its significance and challenges. The issues are the unified development of social recognition and citizenship ,civil society theory, and patriotism. Based on the above, the possibility of expansion to the cos-mopolitan citizenship and the positioning (incorporation) of emotions as new qualities are discussed, 特集論文}, pages = {243--263}, title = {社会科目標論 : 資質能力としての社会認識と公民的資質育成の課題 (特集 教科目標論)}, volume = {4}, year = {2021}, yomi = {イノセ, タケノリ} }