@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001759, author = {髙橋, 由衣 and Takahashi, Yui and 高井, 秀明 and Takai, Hideaki and 松井, 花織 and Matsui, Kaori and 山本, 健之 and Yamamoto, Kenji}, journal = {日本体育大学紀要, Bulletin of Nippon Sport Science University}, month = {}, note = {In order to improve the competitiveness of volleyball, it is important to acquire psychological skills such as situation judgment and prediction, and to understand one’s own psychological characteristics. One of the methods to measure and evaluate psychological skills is a Diagnostic Inventory of Psychological Competitive Ability for Athlete (DIPCA.3). DIPCA.3 can be used as an assessment tool for psychological competitive ability. Kouzuma (2002) states that self-analysis is important in Mental Training. In addition to the psychological tests described above, there is a question-answer self-analysis. This is a method of con-ducting a self-analysis in the form of answering questions and using more appropriate indicators to create a cognitive structure suitable for competition. Therefore, it is presumed that the use of subjective evaluation using self-analysis and objective data using psychological indicators contributes to self-understanding, such as noticing one aspect of the self that was overlooked until then. The purpose of this study was to examine the relationship between self-understanding and psychological athletic ability for the men’s volleyball club in A university. First, the lecturers of the psychological seminar explained the necessity of self-understanding from the viewpoint of sports psychology to the subjects. Next, the respondents were required to a description of their own characteristics during the competition and a DIP-CA.3. As a result, the high self-understanding group showed significantly higher values in confidence (F(1,30)=5.02, p<.05), decisiveness (F(1,30)=8.19, p<.01), predictive power (F(1,30)=8.06, p<.01), judgment (F(1,30)=11.27, p<.01) and the total score of DIPCA.3 (F(1,30)=4.98, p<.05) than the low self-understanding group. In other words, a person with high self-understanding is likely to have grasped the tasks that he or his team should work on, and is considered to have high psychological competitive abilities such as self-confidence and operational skills. In addition, trying to deepen the understanding of not only yourself but also the team is considered to increase the overall score of DIPCA.3., バレーボールにおける競技力向上には,状況判断力や予測力などの心理的スキルを獲得することや,自身の心理的特徴を理解することは重要である。心理的スキルを測定・評価する方法の一つとして心理的競技能力診断検査(以下,DIPCA.3)がある。DIPCA.3は,心理的競技能力のアセスメントツールとしての活用が可能である。高妻(2002)は,MTにおいて自己分析が重要であると述べており,先述した心理検査のほかに質問回答形式の自己分析がある。これは,質問に答える形式で自己分析を行い,より的指標を用競技に適した認知構造を作り上げていく方法である。よって,自己分析を用いた主観的な評価と心理的指標を用いた客観的なデータを活用することで,それまで見過ごされていた自己の一面に気づくなど,自己理解に寄与することが推察される。そこで本研究において,自己理解と心理的競技能力の関係性についてA大学バレーボール部男子を対象に検討することを目的とした。まず,調査対象者には,心理セミナーの講師が「自己理解の必要性」についてスポーツ心理学の観点から説明を行った。次に,調査対象者に対して自分自身の競技中の特徴に関する記述とDIPCA.3の回答を求めた。その結果,自信(F(1,30)=5.02, p<.05),決断力(F(1,30)=8.19, p<.01),予測力(F(1,30)=8.06, p<.01),判断力(F(1,30)=11.27, p<.01),DIPCA.3の総合得点(F(1,30)=4.98, p<.05)において,自己理解高群は自己理解低群よりも有意に高かった。つまり,自己理解が高い人は,自分やチームが取り組むべき課題を把握している可能性があり,自信や作戦能力などの心理的競技能力が高いものと考えられる。また,自己のみならずチームへの理解を深めようとすることは,DIPCA.3の総合得点をより高めるものと考えられる。, 短報}, pages = {3007--3013}, title = {自己理解と心理的競技能力との関係 : A大学バレーボール部男子を対象として}, volume = {50}, year = {2021}, yomi = {タカハシ, ユイ and タカイ, ヒデアキ and マツイ, カオリ and ヤマモト, ケンジ} }