@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001753, author = {府川, 源一郎 and Fukawa, Genichiro}, issue = {1}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Sep}, note = {明治期の学校教育の入門期では,「単語図」を使った学習指導が行われていた。この「単語図」は,アメリカの言語教育で使用されたSchool and Family Chartsをもとに,文部省が日本に適応するように改変したものである。一方,民間からも様々な単語図が印刷,刊行されて,学校教育以外の場に出回った。こうした印刷物は「おもちゃ絵」,と呼ばれている。本稿では,日本体育大学図書館に所蔵されている「おもちゃ絵」のうち,「単語図」に関係したものを選んで,その特徴を分析した。, In school education in the early Meiji period, learning instruction using "Tango-zu(Word Charts)" was offered. This "Tango-zu" was modified by the Ministry of Education (Monbu-sho) to adapt to Japan based on the School and Family Characters used in American language education. On the other hand, various word diagrams were printed and published from the private sector, and it went out to the place other than the school education. These printed materials are called "Omotya-e" In this paper, we select the "Omotya-e" in the Library of Nippon Sport Science University and analyze its characteristics by selecting the one related to "Tango-zu"., 研究ノート}, pages = {199--214}, title = {明治期における「単語図」の文化的変容 : 日本体育大学図書館所蔵の「おもちゃ絵」を中心に}, volume = {4}, year = {2020}, yomi = {フカワ, ゲンイチロウ} }