@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001744, author = {今関, 豊一 and Imazeki, Toyokazu}, issue = {1}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Sep}, note = {本稿の目的は,授業研究の現状を紹介し,体育科の授業研究の在り方を検討することである。そのために,小学校体育科1年運動と健康の授業,5年バスケットボールの学習内容の特定を例に,体育科授業の開発・実施,その手順を示し,体育科授業研究に関する課題を明らかにする。その結果明らかにしたことは,次の3点である。 1.体育科授業研究には,各学校,行政機関,研究者等の授業研究がある。 2.体育科授業研究には,内容構成,子どもの発達段階の2つを踏まえる。 3.体育科授業研究の課題は,単元や授業の目標・内容と,取り上げる教材,方法が一致していることである。現場教師と協議を行うこと,学習過程を組み立てること,学習内容を特定し検証授業を行うことが求められる。, The purpose of this study is to introduce the current state of lesson study and to examine the ideal way of lesson research in physical education. Elementary school physical education 1st year exercise and health class, 5th year basketball learning content is specified as an example, the development and implementation of physical education class, the procedure is shown, and the issues related to physical education class research are shown. As a result, the following three points are shown. 1. Physical education lesson study includes lesson study of each school, administrative agency, researcher, etc. 2. Physical education lesson research is based on two things: content structure and child developmental stage. 3. The subject of physical education lesson research is that the goals and contents of the unit and lessons match the teaching materials and methods to be taken up. It is required to hold discussions with on-site teachers, organize the learning process, identify the learning content, and conduct verification lessons., 特集論文}, pages = {63--75}, title = {体育科実践研究 小学校における運動と健康の認識,学習内容を例に (特集 教科実践研究)}, volume = {4}, year = {2020}, yomi = {イマゼキ, トヨカズ} }