@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001680, author = {堀, 彩夏 and Hori, Ayaka and 高井, 秀明 and Takai, Hideaki and 岩崎, 宏次 and Iwasaki, Koji and 篠原, 秀典 and Shinohara, Hidenori}, journal = {日本体育大学紀要, Bulletin of Nippon Sport Science University}, month = {}, note = {Mental training emphasizes approaches to promote self-understanding. For athletes working in a complex competitive environment, it is appropriate to understand themselves along the spatial axis surrounding them. A self-validation model (Self-Validation Model: Ishiyama, 1987) is a model for recognizing the self from the environment surrounding the self. The purpose of this study was to compare the characteristics of athletes’ self-understanding due to differences in their psychological competitive abilities, using a Self-Validation Model, and to examine the usefulness of the Self-Validation Model for athletes. This study was conducted at a psychological seminar for 21 collegiate female soft tennis players. The subjects were three subjects with an overall score of DIPCA.3 of 1 SD or more (high score group) and three subjects with a total score of 1 SD or less (low score group). And Participants in the psychological seminar were asked to perform self-understanding work with reference to a Self-Validation Model. In this work, the subjects were classified into four categories (things, places, activities, and interpersonal relationships). Then, the contents that were more important to the subjects were positioned at the center of the A3 worksheet. As a result, the high score group (average 6.1±2.4 cm) was arranged with emphasis on what was more im-portant than the low score group (average 7.7±4.0 cm). In addition, the high score group (average 18.0) had more content than the low score group (average 13.7). The results of this study indicate that athletes with high psychological competitive ability are encouraged to self-understand from the surrounding environment and are willing to use support resources effectively., アスリートのメンタルトレーニングでは,自己理解を促すアプローチが重要視されている。複雑な競技環境の中で活動しているアスリートには,自身を取り巻く空間軸にそって自己を理解することが適していると考えられる。自己を取り巻く環境から自己を認識するモデルとして自己確証モデル(Self-Validation Model: Ishiyama, 1987)がある。本研究では,アスリートの心理的競技能力の違いによる自己理解の特徴について,自己確証モデルを用いて事例的に比較するとともに,アスリートに対する自己確証モデルの有用性について検討することを目的とした。本研究における調査はA大学女子ソフトテニス部21名を対象とした心理セミナーで実施された。分析対象者は,DIPCA.3の総合得点が平均の1 SD以上の3名(高得点群)と1 SD以下の3名(低得点群)とした。なお,心理セミナーの参加者には,自己確証モデルを参考にした自己理解のワークを実施させた。このワークでは,自身が大切にしていることを4つのカテゴリー(もの・場所・活動・対人関係)に分類させ,より大切にしていることをA3のワークシートの中心に位置させた。その結果,高得点群(平均18.0個,6.1±2.4 cm)は低得点群(平均13.7個,7.7±4.0 cm)よりも大切にしていることを中心に配置する傾向にあり,その数も多い傾向を示した。本研究の結果から,心理的競技能力が高いアスリートは,周囲の環境からの自己理解が促進されており,サポート資源を有効に活用しようとする姿勢が示された。, 短報}, pages = {3049--3053}, title = {自己確証モデルに基づいた大学生アスリートの自己理解に関する事例的検討}, volume = {49}, year = {2020}, yomi = {ホリ, アヤカ and タカイ, ヒデアキ and イワサキ, コウジ and シノハラ, ヒデノリ} }