@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001678, author = {相川, 聖 and Aikawa, Satoshi and 高井, 秀明 and Takai, Hideaki and 大久保, 瞳 and Okubo, Hitomi and 山崎, 博和 and Yamazaki, Hirokazu}, journal = {日本体育大学紀要, Bulletin of Nippon Sport Science University}, month = {}, note = {Self-regulation of learning theory is a theory related to high-quality practice for athletes. Self-regulation of learning theory is a process in which the forethought phase, the performance phase, and the self-reflection phase circulate (Zimmerman, 2014). In addition, since athletes with a high level of performance accomplish self-regulation (eg Anshel & Poter, 1996; Toering et al., 2009; Ikudome et al., 2016), self-regulation of learning is considered to contribute to the improvement of athlete performance and the quality of practice. The purpose of this study was to conduct a psychological seminar to promote self-regulation of learning for university student athletes. The subjects were 14 members belonging to the University A trampoline club. In this study, we conducted five psychological seminars based on the self-regulation of learning theory, and asked for answers to the self-regulation of learning in sports scale before and after intervention. As a result, “evaluation and reflection” improved before and after the intervention. In addition, we examined the contents entered by the subjects at each seminar, and obtained suggestions for future support. The support provided in this study increased the opportunities to reflect on the practice, indicating that the athlete was able to learn to reflect and evaluate they practice appropriately. Even in the case of seminar-type support, it is consider that support can be provided according to the athlete by grasping the individual characteristics of the athlete and the progress of the work., アスリートの質の高い練習に関わる理論として,自己調整学習理論がある。自己調整学習理論は,予見段階と遂行制御段階,自己省察段階の3段階が循環していくプロセスである(ジマーマン,2014)。また,競技レベルの高いアスリートは自己調整学習を行っていることから(e.g. Anshel & Poter, 1996;Toering et al., 2009;幾留ほか,2017),自己調整学習はアスリートのパフォーマンスや練習の質の向上に寄与するものと考えられる。本研究では,大学生アスリートの自己調整学習を促進させる心理セミナーを実施し,サポートの効果検証や各セミナーで選手が記入したワークの内容を検討することを目的とした。対象選手はA大学学友会トランポリン競技部に所属している14名であった。本研究では,自己調整学習理論に基づいた5回の心理セミナーを実施し,介入前と介入後にスポーツ版自己調整学習尺度に回答を求めた。その結果,介入前から介入後にかけて,「評価・内省」の得点が向上した。また,各セミナーで選手が記入した内容を検討し,今後のサポートへの示唆を得ることができた。本研究で実施したサポートによって,練習を振り返る機会が増えたことにより,選手が自身の練習を適切に振り返り,評価することを習得できた可能性が示された。セミナー形式のサポートであっても,選手の個人特性やワークの進度を把握することにより,選手に合わせたサポートを実施することができると考えられる。, 短報}, pages = {3041--3048}, title = {心理サポートによる大学生アスリートの自己調整学習を促進させる試み : A大学トランポリン競技部を対象として}, volume = {49}, year = {2020}, yomi = {アイカワ, サトシ and タカイ, ヒデアキ and オオクボ, ヒトミ and ヤマザキ, ヒロカズ} }