@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001616, author = {松本, 沙羅 and Matsumoto, Sara and 西條, 修光 and Saijyo, Osamitsu}, journal = {日本体育大学紀要, Bulletin of Nippon Sport Science University}, month = {}, note = {This research aims to elucidate the effects of cognitive training on performance in actual games and on the transformation of athletes’ knowledge structures related to their processes of assessing in-game situations.Our subjects were 14 members of the second team of A University’s women’s basketball club. We divided them into a control group and a training group with seven members each.The participants underwent training programs prepared for each group for five days. The program for the control group was to practice shooting on court, and for the training group, it was to undergo cognitive training in a meeting room. The participants underwent pre- and post-tests before and after the training programs. The tests consisted of two parts. One was a situation-assessment test, which evaluated the athletes’ processes of assessing in-game situations, and the other was a 40-minute game to evaluate actual performances. As a result, the training group’s members’ subjective evaluations of their individual plays and team plays improved. In addition, though there were no changes in either group’s total number of comments concerning their knowledge structures related to the processes of in-game situation assessments, we observed more elaborations in the training group’s comments. In particular, it became clear that the training group was able to grasp the situations concerning information about the “opponents” with more detail, and we observed improvements in the concreteness of their comments on supportive/cooperative play moves aimed at ensuring that on-ball screens fulfill their purpose. Similarly, only the members of the training group exhibited improvements in reproducing their own assessments. As such, the results showed that cognitive training is effective for improving athletes’ subjective evaluations toward their plays in actual game performances. In addition, the results suggested that the background of this improvement was a transformation of the players’ knowledge structures—cognitive training allowed them to cognitively define what they needed to direct their attention to during the game, and this consequently facilitated in-game decision-making and enabled coherent assessment of in-game situations., 本研究は,認知的トレーニングの介入による,実際の競技場面におけるパフォーマンスへの効果および選手自身の状況判断過程における知識構造の変容について検討することを目的とした。対象者は,A大学女子バスケットボール部2ndチームの14名とし,統制群(以下:CO群)とトレーニング群(以下:TR群)の各7名に群分けを行った。実験参加者は,各群に用意されたトレーニング課題を5日間実施した。課題内容は,CO群はフロアでシューティング練習,TR群はミーティングルームで認知的トレーニングを行うことであった。さらに,pre–postテストとして,選手自身の状況判断過程を評価する状況判断テストと,実際の競技場面におけるパフォーマンスを評価する40分ゲームをトレーニング前後で行った。その結果,TR群において,自己のプレーやチームプレーに対する主観的評価が向上した。また,選手自身の状況判断過程における知識構造については,両群ともにコメント総数は変化しないが,TR群のみ,コメントの精緻性の向上が示された。特に,「相手」に関する情報についてより詳細に状況を捉えられることや,オンボールスクリーンの目的を遂行するための補助的・協力的なプレー動作へのコメントの具体性が高まったことが明らかになった。加えて,TR群のみ,判断の再現性の向上も示された。以上のことから,認知的トレーニングの介入により,実際の競技場面におけるパフォーマンスでは選手自身のプレーに対する主観的評価が高まる有効性が示された。そして,その背景には,選手自身の状況判断過程において,見るべき視点が定まることで,プレー決定を導きやすくなり,一貫した状況判断が可能になるといった知識構造の変容が起きたのではないかと考えられる。, 原著論文}, pages = {1019--1031}, title = {バスケットボール競技の攻撃時における認知的トレーニングの効果 : オンボールスクリーンに着目して}, volume = {49}, year = {2020}, yomi = {マツモト, サラ and サイジョウ, オサミツ} }