@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001600, author = {杉谷, 界成 and Sugitani, Kaisei and 松本, 健太 and Matsumoto, Kenta and 西川, 裕樹 and Nishikawa, Yuki and 滝沢, 洋平 and Takizawa, Youhei and 近藤, 智靖 and Kondoh, Tomoyasu}, issue = {1}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Sep}, note = {本研究の目的は,小学校中学年のネット型ゲームにおける児童の言語活動の実態について検証することである。本実践は,全8時間のネット型ゲームの授業で,小学校4年生(計58名)を対象に行った。児童の言語活動の分析にあたっては,タキソノミーを参考に分類基準を作成し,分類した。結果として明らかになった3点を以下に示す。 1) 本実践において,記憶,理解,適用といった言語は,全体の言語の中の32.2%であったこと。これは,先行研究よりも高い数値となった。 2) 「理解根拠無し」の割合は,カテゴリーの中で最も多いこと。 3) 「適用根拠有り」の割合は,「適用根拠無し」より多いこと。, The purpose of this study was to examine the verbal activities in net-type games for 4th grade elementary students. As a method of study, the experimental classes of net-type games were conducted over eight one hour PE sessions in two classrooms in one school (58 students in total). We analyzed students verbal activities according to analytical perspective based on revision of Bloom’s taxonomy. The main results were as follows: 1) In this practice, the percentage of “Recollection”, “Comprehension”, and “Application” was 32.2% This is higher than in previous studies. 2) The percentage of “Comprehension / groundless” was the highest among the categories. 3) The percentage of “Application/ groundless” was higher than “Application/ well-grounded”., 原著論文}, pages = {205--222}, title = {小学校中学年のネット型ゲームにおける児童の言語活動に関する事例的研究 : タキソノミーを分類の視点として}, volume = {3}, year = {2019}, yomi = {スギタニ, カイセイ and マツモト, ケンタ and ニシカワ, ユウキ and タキザワ, ヨウヘイ and コンドウ, トモヤス} }