@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001547, author = {王, 明亮 and Wang, Mingliang and 伊藤, 雅広 and Ito, Masahiro and 松本, 健太 and Matsumoto, Kenta and 滝沢, 洋平 and Takizawa, Youhei and 岡田, 雄樹 and Okada, Yuki and 近藤, 智靖 and Kondoh, Tomoyasu}, issue = {2}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Mar}, note = {本研究の目的は,中国・内蒙古自治区の小学校の体育授業における改善の効果に関して検証をすることである。具体的には,高橋健夫らが提唱する「よい体育授業」の基礎的条件に基づいて,日本の体育科教育学の専門家が指導を行い,中国の教師の授業に関する考え方や指導方法がどのように改善されたか,また,それが,子どもの運動有能感と運動習慣に影響をするかを検討した。対象は,小学校の女性教員1名であり,4年生(205名)のバスケットボールの授業(27回)であった。分析方法は,次の5点である。 1)教師による「感想・志向性」 2)授業場面の期間記録 3)相互作用行動 4)運動有能感 5)運動習慣  結果は,次の通りである。 1)教師主体から子ども主体の授業へと考え方が改善した。 2)マネジメントと学習指導場面の時間量が減少し,運動場面の時間量が増えた。 3)教師の否定的なフィードバックが減少し,肯定的フィードバックや励まし行動が増えた。 4)いくつかの運動有能感得点で有意な差がみられた。 5)運動習慣の得点が改善された。 こうした一連の結果から,日本での理論を基に中国の体育授業を改善していくことで,子どもの運動有能感及び運動習慣の改善が明らかになった。, The purpose of this study was to investigate the improving effect of PE Classes in elementary School in the Inner Mongolia Autonomous Region of China. Specifically, We taught the fundamental important concept of “Effective PE classes” which was pointed out by Japanese Prof. Takeo Takahashi to elementary school teacher in China. We analyzed how the teacher improved her teaching concept and methods. After that how the improvement of teacher’s concept and methods was influenced on the Sport competence and Exercise habits of children. We chose a female teacher of elementary school. 27 basketball classes of 4th grade children (205 Children in total) were used as a method of research. The data was analyzed according to the following five measures. 1) Questionnaire "impression and orientation" by teacher 2) “Times Allotted to Each Episode of Teaching” 3) Teacher’s Interaction 4) Questionnaire "Sport competences of children” 5) Questionnaire "Exercise habits of children” The main results were as follows: 1) Her concept of PE classes changed from teacher centered to children centered. 2) The time for management and instruction of PE classes was reduced and the time for motor skill learning was increased. 3) Amount of negative feedback was reduced and positive feedback and encouragement were increased. 4) Some Scores of "Sport competences of children” were statistically better. 5) All Scores of "Exercise habits of children” were statistically better. Through this research we clarified that the PE Classes in China were improved through Japanese PE theory and then such the improvement was influenced on the Sport competence and Exercise habits of children., 原著論文}, pages = {339--348}, title = {中国・内蒙古自治区の小学校の体育授業における改善の効果に関する事例研究 : 子どもによる運動有能感・運動習慣に着目して}, volume = {2}, year = {2019}, yomi = {オウ, メイリョウ and イトウ, マサヒロ and マツモト, ケンタ and タキザワ, ヨウヘイ and オカダ, ユウキ and コンドウ, トモヤス} }