@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001539, author = {奥泉, 香 and Okuizumi, Kaori}, issue = {2}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Mar}, note = {本稿では,戦後我が国の国語科において展開されてきた教育評価及び教育評価研究を,学習指導要領の変遷や全国大学国語教育学会開催によるシンポジウム等の資料を基に通時的に概観し,その中から今日の国語科において取り組む必要のある評価に関する課題や論点を析出・整理する。さらに,それら析出した課題や論点を基に,国語科における評価の特質を検討し,諸外国の母語教育における評価研究や学力調査,さらには読解過程への教育実践的な見取りやその方法を事例として検討して,我が国の国語科教育における今後の教育評価及び教育評価研究に資する観点や工夫を考察する。, The purpose of this paper is to examine the characteristics of educational assessment in Japanese language education in Japan for children whose first language is Japanese. To achieve this, I surveyed evolution of Japanese educational assessment after World War 2, up to the present. Through these analyses, I was able to identify some key characteristics and difficulties of educational assessment in Japanese language education. Based on this, in the last section, I introduced and analyzed some examples from abroad, which will give us some ideas regarding improvement points for Japanese educational assessment in Japanese language education., 特集論文}, pages = {221--234}, title = {国語科評価論 : 読解力を中心とする諸外国事例にみる評価と改善の方策 (特集 教科評価論)}, volume = {2}, year = {2019}, yomi = {オクイズミ, カオリ} }