@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001514, author = {笠井, 利恵 and Kasai, Rie and 栗原, 知子 and Kurihara, Tomoko and 滝沢, 洋平 and Takizawa, Youhei and 笠井, 里津子 and Kasai, Ritsuko and 近藤, 智靖 and Kondoh, Tomoyasu}, issue = {1}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Sep}, note = {本研究の目的は,小学校1年生を対象とした表現リズム遊びにおける模倣の動きの実態と変容を明らかにすることである。実験授業では,児童34名(男子児童17名,女子児童17名)を対象に,1単元4時間の体育授業を実施した。その際,児童の模倣の動きを促すことを重視した。また,模倣の動きを分類する基準表を作成し,児童による動物(うさぎ)の模倣の動きを分類した。主な結果は以下の通りである。 1. 単元前のプレテストでは,「形骸模倣」が全体の50%以上を占めていた。 2. 単元後のポストテストでは,「形骸模倣」の割合が減少し,「誇張模倣」,「オリジナル模倣」,「反映模倣」の割合に増加がみられた。 3. 単元後のポストテストでは,2つ以上の模倣を行う児童が増加した。, The purpose of this research was to investigate the current situation and the changes of imitative movements in Expression and Rhythm Play classes for 1st grade elementary school students. The experimental classes were conducted over four, one-hour PE sessions in one school (34 children in total, 17 boys, 17 girls). It was important for students to develop imitative movements in these classes. We made criteria to classify students’ imitation of animal (rabbit) movements and then we classified their movements. The main results were as follows: 1. In the pre-test, the ratio of “Imitation of a framework” was more than 50%. 2. In the post-test, the ratio of “Imitation of a framework” significantly decreased and “Exaggerated imitation”, “Original imitation” and “Reflective imitation” significantly increased. 3. In the post-test, the numbers of students who displayed two or more imitative movements increased., 原著論文}, pages = {157--174}, title = {小学校1年生の表現リズム遊びにおける模倣の動きに関する研究 : 分類基準表の作成と動きの変容に着目して}, volume = {2}, year = {2018}, yomi = {カサイ, リエ and クリハラ, トモコ and タキザワ, ヨウヘイ and カサイ, リツコ and コンドウ, トモヤス} }