@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001512, author = {矢部, 玲奈 and Yabe, Reina and 山根, 悠平 and Yamane, Yuhei and 後藤, 優 and Goto, Yu and 雲財, 寛 and Unzai, Hiroshi and 稲田, 結美 and Inada, Yumi and 角屋, 重樹 and Kadoya, Shigeki}, issue = {1}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Sep}, note = {本研究の目的は,理科におけるプログラミング学習において,論理的思考の中でも「関係付け」に関する発言の実態を明らかにすることである。この目的を達成するために,小学校第4学年の児童を対象に,プログラミングを導入した理科の授業を2時間連続で実施した。その結果,条件と結果のどちらかのみの発言が多くみられた。また,1時間目と2時間目の時間が進行するにしたがって,条件あるいは結果のみの発言から,条件と結果の関係を系列的に関係付ける発言へ移行している実態が明らかになった。さらに,条件と結果を関係付けている回数が1回の場合は,2回以上の場合よりも極めて多いという傾向が見られた。, The purpose of this research is to clarify the actual state of "relating" in logical thinking in programming learning in science. To achieve this objective, we conducted science classes that introduced programming for children of the fourth grade elementary school for two consecutive hours. as a result, at the first hour, only one of the condition and the result was spoken, but at the second hour, it was said that the condition and the result were correlated or contrasted. From this fact, it became clear that the situation shifted from saying only the condition or the result to the utterance relating the relation between the condition and the result in series as the time of 1 hour and 2 hours progressed., 原著論文}, pages = {135--144}, title = {小学校理科のプログラミングにおける論理的思考の実態 : 「関係付け」を中心に}, volume = {2}, year = {2018}, yomi = {ヤベ, レイナ and ヤマネ, ユウヘイ and ゴトウ, ユウ and ウンザイ, ヒロシ and イナダ, ユミ and カドヤ, シゲキ} }