@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001504, author = {池野, 範男 and Ikeno, Norio}, issue = {1}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Sep}, note = {本稿は,社会科を取り上げ,教科としての成立基盤とその本質を検討したものである。歴史的に吟味するとともに,デューイに即して理論的にも検討を加えた。その結論は,社会科の成立基盤とその本質は,社会の成員として一人ひとりの子どもたちを育てるために,社会事象に関する経験の再構成の場として存在し,社会形成者の育成,シティズンシップの育成にあること,つまり,社会科の目的そのものあるということである。, This paper focuses on the school subject social studies and considers the foundation and its essence as a school subject. In the historical consideration, it is investigated theoretically in accordance with the idea of John Dewey. The conclusion is: the foundation of school subject Social Studies and its essence exist as a place for the reconstruction of experiences related to social events in the school, in order to nurture students as a member of society, and to foster the formation of society, and to educate the citizenship. The essence is the purpose of social studies education, 特集論文}, pages = {23--31}, title = {社会科教育特論 : 社会科の成立基盤とその本質 (特集 教科教育特論)}, volume = {2}, year = {2018}, yomi = {イケノ, ノリオ} }