@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001490, author = {池野, 範男 and Ikeno, Norio and 石原, 光 and Ishihara, Hikaru and 高, 錦婷 and Gao, Jinting and 福元, 正和 and Fukumoto, Masakazu and 山口, 安司 and Yamaguchi, Yasuji and 城戸, ナツミ and Kido, Natsumi and 近藤, 秀樹 and Kondo, Hideki and 尾藤, 郁哉 and Bito, Fumiya and 兒玉, 泰輔 and Kodama, Taisuke and 茂松, 郁弥 and Shigematsu, Fumiya and 山本, 稜 and Yamamoto, Ryo and 吉川, 友則 and Yoshikawa, Tomonori and 鈩, 悠介 and Tatara, Yusuke and 神野, 幸隆 and Kamino, Yukitaka and 川口, 広美 and Kawaguchi, Hiromi}, issue = {1-2}, journal = {日本体育大学大学院教育学研究科紀要, Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University}, month = {Mar}, note = {本稿は,別稿(川口ほか, 2018)に続き,中学校社会科地理的分野の授業研究を進め,その授業改善を図り,併せて,授業研究の方法論の意義を確認した。授業研究としては,4ステップ6活動に定式化し,それに従い,取り上げた地理授業を検討し,課題を明らかにし,その改善を行った。その方策として,自らの考えを他人の考えと交流させ,その上で自らの考えの変容を確認する討議活動の構造を提案した。また,本稿の意義として,次の2つを指摘した。(1)社会科授業研究の方法論の意義である。中学校社会科地理的分野の授業を取り上げ,その単元や授業の各部分におけるエビデンスを用い,相互に照合して,授業の内的改善と外的改善を進める4ステップ6活動の社会科授業研究のあり方を示したことである。(2)中学校社会科授業の課題解決方法を示したことである。すなわち,地理授業において「知識の構造化という社会認識」と「自らの見方・考え方を成長させ,目標の達成へと繋がる他者との討議活動を尊重する態度という市民的資質」を一体的に育成することが可能な「討議の構造」を見いだしたことである。, The aim of this paper is to advance the lesson study of geography in the junior high social studies education and to plan the class improvement and confirm the significance of our methodology of the lesson study. As a lesson study, we formulated 4 steps in 6 activities, examined the geography class, clarified some problems and performed the improvement. We made his/her idea be exchanged with others' idea as the plan, and proposed the structure of the discussion/argumentation activity that the change in his/her idea is confirmed on it. As results of this paper, we pointed out the following: (1) The significance of the methodology of lesson research of social studies. We took up the geography class of the junior high social studies education, and checked mutually using evidence in each part of its unit and class according to our methodology of the lesson study on social studies, 4 steps 6 activities to push forward the internal improvement of the class and external improvement. (2) Showing the solution of some problems on junior high school social studies class. Based on a geography class, we brought up the knowledge of society called being structured of the knowledge and own viewpoint, way of thinking of each student and are to have found "structure of the discussion/argumentation" that can bring up the nature of the citizen of the manner to respect the discussion/argumentation activity with others, as the overall upbringing of the knowledge of society and the citizen-like quality., 原著論文}, pages = {95--111}, title = {討議活動に着目した中学校社会科地理授業研究 : 社会認識と市民的資質の一体的な育成を目指して}, volume = {1}, year = {2018}, yomi = {イケノ, ノリオ and イシハラ, ヒカル and フクモト, マサカズ and ヤマグチ, ヤスジ and キド, ナツミ and コンドウ, ヒデキ and ビトウ, フミヤ and コダマ, タイスケ and シゲマツ, フミヤ and ヤマモト, リョウ and ヨシカワ, トモノリ and タタラ, ユウスケ and カミノ, ユキタカ and カワグチ, ヒロミ} }