@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001423, author = {宮坂, 敏一 and Miyasaka, Toshikazu and 藤田, 主一 and Fujita, Syuichi and 市川, 優一郎 and Ichikawa, Yuichiro}, issue = {2}, journal = {日本体育大学紀要, Bulletin of Nippon Sport Science University}, month = {Mar}, note = {In the present study, we conducted a questionnaire survey using the free description method among students majoring in sports science to grasp the essence of the “consciousness of physical punishment” from the view-point of respect for human rights. We asked for free description answers to questions such as “What do you think the university should do to help eradicate physical punishment?” and “What do you think is the reason that physical punishment is still accepted despite the understanding that it should be refrained from?” We analyzed 534 valid responses. We performed text analysis of the free descriptive answers to create categories based on related concepts. We found that students thought that “teachers actually perceive, based on their real intentions, that their position is superior to that of students, which leads to physical punishment” and that, to eradicate physical punishment, it might be effective “to regularly carry out questionnaire surveys, have lectures, or hold workshops, etc.”, 本研究は,体育専攻の大学生を対象に,人権尊重の視点から「体罰意識」についての実態を把握するため,自由記述によるアンケート調査を実施した。「体罰根絶に向けて大学は何をすべきだと思いますか」「体罰が好ましくないとしながらもなぜ容認してしまうと思いますか」等の質問に対する自由記述回答を求め,有効回答の534名を分析対象とした。自由回答方式で得られた回答についてテキスト分析を行い,関連するコンセプトに基づきカテゴリーを作成した。その結果,大学生は,「教師の本音として,生徒より立場が上であるという意識を持っていることが体罰につながること,体罰の根絶のためには定期的なアンケート調査や講演会,研修会等の開催が有効である」と考えていることが明らかになった。, 研究資料}, pages = {207--216}, title = {体育専攻学生における体罰意識の本質を探る : テキストマイニングによる体罰意識の分析}, volume = {47}, year = {2018}, yomi = {ミヤサカ, トシカズ and フジタ, シュイチ and イチカワ, ユウイチロウ} }