@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001417, author = {津田, 博子 and Tsuda, Hiroko and 笠井, 里津子 and Kasai, Ritsuko and 松本, 真咲 and Matsumoto, Masaki and 仲間, 若菜 and Nakama, Wakana and 安則, 貴香 and Yasunori, Yoshika and 川口, 愛子 and Kawaguchi, Aiko and 太田, 早織 and Ohta, Saori and 加藤, 範子 and Kato, Noriko and 三宅, 香 and Miyake, Kou}, issue = {2}, journal = {日本体育大学紀要, Bulletin of Nippon Sport Science University}, month = {Mar}, note = {The purpose of this study was to clarify the structure of student’s evaluation to dance class unit in university. 630 (428 men and 202 women) students of the physical education university from 1st grade were answered a 27-item questionnaire for evaluating about the learning process and product in dance classes after the unit. Four factors were extracted from the questionnaire by factor analysis. These factors could be named “making dance and dancing”, “cooperating”, “involving” and “appreciating”. The multiple regression analysis was per-formed as an independent variable in a dependent variable, four factors in “pleasure experience” or “learning as the teacher”. As a result, a correlation was accepted by all of factors and “pleasure experience”. Two factors were related in “learning as the teacher”. The analysis of variance of two factors of variance (sex and experience of the dance) was carried out for four factors. As a result of analysis, it was revealed that the experience of the dance affected the class evaluation at the university, 本研究の目的は,大学ダンス教育における授業評価の構造について明らかにすることであった。対象者は体育大学の1年生,630名(男子428名,女子202名)であった。学生はダンスの授業評価に関して,27項目からなる質問紙に回答した。得られた回答について,因子分析を行った。その結果,「おどる・つくる」,「とりくむ」,「かかわる」,「わかる」の4因子が抽出された。その後,「楽しさ体験」を従属変数,4つの因子を独立変数として重回帰分析をおこなった。そして,「指導する立場としての学び」を従属変数としても重回帰分析を行った。その結果,「楽しさ体験」では4つの因子のすべてで相関関係が認められた。「指導する立場としての学び」では2つの因子が関連していることが明らかとなった。その後,4つの因子について,性別とダンス経験による二要因の分散分析を行った。分析の結果,ダンスの経験が大学での授業評価に影響を与えていることが明らかとなった。, 原著論文}, pages = {141--149}, title = {体育大学生からみたダンス授業評価の構造}, volume = {47}, year = {2018}, yomi = {ツダ, ヒロコ and カサイ, リツコ and マツモト, マサキ and ナカマ, ワカナ and ヤスノリ, ヨシカ and カワグチ, アイコ and オオタ, サオリ and カトウ, ノリコ and ミヤケ, コウ} }