@article{oai:nittaidai.repo.nii.ac.jp:00001415, author = {山口, 和之 and Yamaguchi, Kazuyuki}, issue = {2}, journal = {日本体育大学紀要, Bulletin of Nippon Sport Science University}, month = {Mar}, note = {English education in Japan has been criticized repeatedly, and one of the reasons for this has been concerning vocabulary teaching, especially teaching of polysemous words. The purpose of this paper is to argue that English polysemous words can be effectively acquired by utilizing the abstract tools of ‘core (image) schema’, ‘metaphor’ and ‘metonymy’, which have been argued as ‘psychologically real’ in the field of Cognitive Linguistics. Among English polysemous words, this study specifically discusses the terms of English body parts, 日本の英語教育は絶えず批判されてきたのは周知の通りである。その批判の一つは,語彙指導,特に多義語指導に関わっている。本稿では,多義語指導モデルを認知言語学の知見に基づき提案する。具体的には,「コア(イメージ)スキーマ」「メタファー」「メトニミー」などの,多くの先行研究で前提とされている概念は多義語指導においても有効であることを示す。本研究では,(本文で議論する理由により)英語の身体部位に関わる語彙に集中する。, 原著論文}, pages = {121--127}, title = {英語の多義語指導,多義語習得モデルに関する研究 : 身体部位に関わる英語表現に焦点を当てて}, volume = {47}, year = {2018}, yomi = {ヤマグチ, カズユキ} }