This case study conducted on four male sprinters, which investigated changes in their sprint motion and awareness of sprint techniques due to a four-month training program for the improvement in sprint performance. The sprinters were videotaped for a qualitative evaluation and diagnosis of techniques and answered a specially designed questionnaire to collect their awareness or attention on sprint techniques before and after the training program. In the training program, they repeatedly participated in a quick feedback session of the sprint motions, i.e. 1) videotaping, 2) a qualitative motion evaluation and diagnosis, 3) finding out training tasks for each sprinter, and 4) practice (sprinting) with revised techniques/ways or some emphasis points. After the training program all participants increased their awareness of sprint techniques and the opportunity for discussion with a coach and other sprinters, and two sprinters who frequently participated in the quick feed-back session and were not suffered from injuries apparently improved their sprint performance. This case study implies that a similar program reported in this study may be effective to improve the awareness and knowledge of sprint techniques and performance of student sprinters, if continued.
本事例研究は4名の男子大学短距離選手を対象にして4ヶ月の短距離走パフォーマンスの改善プログラムを実施した場合の疾走動作や技術に関する意識の変化を調べたものである。改善プログラム(トレーニング)前後に選手は動作の質的評価診断のためのビデオ撮影に参加し,短距離走技術の意識に関する調査に回答した。トレーニングでは即時フィードバック,すなわち1)ビデオ撮影,2)質的動作の評価診断,3)各自の疾走動作に関する課題の抽出,4)疾走動作や意識や動作の強調点を変更しての練習という過程を繰り返し行った。その結果,トレーニング後にはいずれの選手も短距離走動作(技術)に関する意識や知識が高まり,コーチや選手間でのディスカッションが増えた。また,即時フィードバックの機会が多く,怪我をしなかった2名の選手については記録が向上した。この事例研究から,このような改善プログラムが継続されれば,学生選手の短距離走技術に関する知識や意識,パフォーマンスの向上に有効である可能性が示唆された。
雑誌名
日本体育大学紀要
巻
49
ページ
3001 - 3011
発行年
2020
ISSN
0285-0613
書誌レコードID
AN00194152
フォーマット
application/pdf
著者版フラグ
publisher
日本十進分類法
782.3
その他の言語のタイトル
A case study on changes in the sprint motion and awareness for student sprinters due to the improvement program of sprint techniques